Deklaracja dostępności strony internetowej e-Urząd Gminy Świerklany
Urząd Gminy Świerklany zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony e-Urząd zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej strony internetowej elektronicznego kontaktu z Urzędem, kart usług i procedur możliwych do realizacji w Urzędzie.
- Data publikacji strony internetowej: 2021-12-15
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2025-04-17
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Treści niedostępne
- Pliki PDF, DOC itp. - redaktorzy starają się ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i udostępniać elektroniczne formularze możliwe do wypełnienia i wysłania on-line. Odrębną kwestią jest poprawne formatowanie plików tak, by były one dostępne (np. powinny posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie).
- Serwis zawiera dokumenty PDF, które powstały na podstawie źle przygotowanych dokumentów word (nie ma w nich dobrze zaznaczonej logicznej struktury) - lub są skanami dokumentów. W miarę możliwości będziemy to poprawiać, oraz dokładać starań by nowe dokumenty przygotowywane były poprawnie.
- Nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF użytkownicy mogą rozpoznać narzędziem OCR.
- Zewnętrzne serwisy umożliwiające podpisanie dokumentów (np. serwis ePUAP, strona internetowa banku) nie są w zakresie kompetencji Naszego Urzędu i nie mamy wpływu na dostępność cyfrową tych stron
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
- Niniejsze oświadczenie sporządzono dnia: 2021-12-15
- Oświadczenie zostało ostatnio poddane przeglądowi w dniu: 2021-12-15
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Skróty klawiaturowe Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Bartosz Pytlik, e-mail: bariera@swierklany.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu: 32 432 75 31, 32 432 75 00. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Procedura wnioskowo-skargowa
Każdy ma prawo wystąpić do Urzędu Gminy Świerklany z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
W przypadku, gdy Urząd nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, zapewnia alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
Alternatywny sposób dostępu polega w szczególności na zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą tłumacza języka migowego (np. odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.)
Żądanie powinno zawierać:
- Dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem.
- Wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo.
- Wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem.
- Wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie może nastąpić w terminie 7 dni, Urząd Gminy Świerklany niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Urząd odmówi zapewnienia dostępności cyfrowej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.
W przypadku, gdy Urząd nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej zgodnie z żądaniem, niezwłocznie powiadamia on osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu. W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu zgodnie z żądaniem albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, osoba ta ma prawo do złożenia skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej na adres: Urząd Gminy Świerklany, ul. Kościelna 85, 44-266 Świerklany lub za pomocą e-mail:
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Budynek Urzędu Gminy w Świerklanach – budynek użyteczności publicznej przy ul. Kościelnej 85 w Świerklanach
W budynku Urzędu Gminy Świerklany mieszczą się również: Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej, Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Gminny Zespół Obsługi Placówek Oświatowych, które stanowią jeden duży obszarowo kompleks. Do budynku urzędu prowadzą dwa wjazdy - jeden od ul. Kościelnej, drugi od ul. Kościuszki, gdzie urządzono parkingi dla klientów instytucji oraz pracowników, wyznaczając także miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. W budynku mieszczą się następujące instytucje/referaty: parter: Kancelaria Ogólna, Urząd Stanu Cywilnego, Referat Spraw Obywatelskich, Referat Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Ochrony Środowiska, Referat Podatków oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej; pierwsze piętro: Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej, Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji, Referat Inwestycji i Zamówień Publicznych, Obsługa Rady Gminy, Sekretariat Wójta Gminy, Działalność gospodarcza, Inspektor Ochrony Danych, kasa; drugie piętro: Referat Rozwoju i Promocji Gminy, Referat Księgowości i Finansów, Skarbnik, Sekretarz Gminy, Pion informatyczny, Obrona cywilna Parter budynku dostępny jest dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Pozostałe kondygnacje (pierwsza i druga) dzięki windzie również są dostępne dla osób niepełnosprawnych ruchowo korzystających z wózków inwalidzkich.
Wejście do budynku możliwe jest z dwóch stron budynku:
- wejście od strony ul. Kościelnej – brak dostępu dla osób niepełnosprawnych ruchowo (schody);
- wejście od strony ul. Kościuszki – dostęp z poziomu chodnika, prowadzący do pomieszczeń Kancelarii Ogólnej, Urzędu Stanu Cywilnego, Referatu Spraw Obywatelskich, Referatu Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Ochrony Środowiska, Referatu Podatków oraz Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Nie ma konieczności korzystania z pochylni.
W budynku jest winda. Korytarze budynku dostosowane są do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Toalety dla osób poruszających się na wózkach znajdują się:
- na parterze, w pomieszczeniu nr 0,19 - na lewo od wejścia od strony ul. Kościuszki;
- na I piętrze, w pomieszczeniu nr 1.18 - na lewo od wyjścia z windy (w okolicy kasy);
- na II piętrze, w pomieszczeniu nr 2.20 - na lewo od wyjścia z windy (w okolicy biura informatyków).
Parking dla osób niepełnosprawnych usytuowany jest z obu stron budynku Urzędu Gminy.
W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych czy też w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
Nad wejściami nie ma głośników systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące. W budynku nie ma też pętli indukcyjnej.
Istnieje możliwość zaprowadzenia osoby niewidomej do konkretnego referatu lub biura (również z psem asystującym) – pomocą służą w tym zakresie pracownicy UG.
W przypadku konieczności załatwienia sprawy w referacie/biurze, do których dostęp dla osoby niepełnosprawnej jest utrudniony z powodu ich ulokowania na pierwszej lub drugiej kondygnacji budynku, oprócz drogi elektronicznej istnieje możliwość umówienia spotkania z klientem na parterze w holu, do którego dostęp dla osób niepełnosprawnych jest zapewniony.
W budynku brak jest wykwalifikowanej obsługi osób głuchych, głuchoniemych oraz głuchoniewidomych (dyplomowanych tłumaczy), jednakże Urząd Gminy przeszkolił niektórych pracowników w zakresie podstaw języka migowego.
W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych czy też w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
Nad wejściami nie ma głośników systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące. W budynku nie ma też pętli indukcyjnej.
Istnieje możliwość zaprowadzenia osoby niewidomej do konkretnego referatu lub biura (również z psem asystującym) – pomocą służą w tym zakresie pracownicy UG.
W przypadku konieczności załatwienia sprawy w referacie/biurze, do których dostęp dla osoby niepełnosprawnej jest utrudniony z powodu ich ulokowania na pierwszej lub drugiej kondygnacji budynku, oprócz drogi elektronicznej istnieje możliwość umówienia spotkania z klientem na parterze w holu, do którego dostęp dla osób niepełnosprawnych jest zapewniony.
W budynku brak jest wykwalifikowanej obsługi osób głuchych, głuchoniemych oraz głuchoniewidomych (dyplomowanych tłumaczy), jednakże Urząd Gminy przeszkolił niektórych pracowników w zakresie podstaw języka migowego.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych Dz.U. z 2012 r. nr 0, poz. 526
Ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych Dz.U. z 2019 r. poz. 848